Algemeen

Nederland telt zo’n 1,8 miljoen koorzangers. Daarmee is zingen populairder dan voetballen. 10,7% van alle Nederlanders zingt in een koor, als amateur of professioneel, zo blijkt uit cijfers van het Koornetwerk. Uitgaande van de geregistreerde leden blijkt het aantal zangers tussen de vijftig en vijfenzeventig jaar het grootst, gevolgd door de groep van veertig tot vijftig jaar.

Mensen die samen willen zingen, streven participatie, samenwerking en harmonie na. Zingen in een groep is ook goed voor de sociale interactie en geeft een gevoel van verbondenheid. De laatste jaren kiezen steeds meer mensen ervoor het zingen weer op te pakken. Dat blijkt onder meer uit het groeiend aantal koren. Er zijn ongeveer tienduizend geregistreerde koren en twee à drieduizend ‘wilde’ koren. Veel koren zien we regelmatig terug op de podia van festivals, die steden te bieden hebben.

Rotterdam is een cultuurstad, met liefde voor muziek. Het kent o.a. het Shanty festival tijdens de Wereldhavendagen, het North Sea Jazz Festival, de Operadagen, Dag van de Romantische Muziek etc. De stad had vóór 2019 nog geen festival voor diverse genres amateurkoren op de kalender staan. Met RotjeKoor heeft Rotterdam er weer een bewezen, hoogkwalitatief, muzikaal evenement bij.