Bijzondere samenwerkingen

RotjeKoor is niet zomaar een korenfestival! Het programma bevat naast de geweldige koren ook mooie samenwerkingen en projecten die het evenement een extra glans geven. Samen staan we nog sterker en maken we er op zaterdag 18 juni een nog groter feest van in het mooie Rotterdamse centrum. Voor iedereen en met iedereen, oftewel…Hand in Hand!

Mega(rotje)Koor

In samenwerking met Linda Caminita werd in 2019 door 220 zangers uit vele verschillende koren gewerkt aan een speciale songfestivalmedley ter gelegenheid van het Eurovisie Songfestival in Rotterdam. Vanwege corona kon de medley helaas niet live uitgevoerd worden, maar werd o.a. met de hulp van Giovanni Caminita een unieke video samengesteld uit individuele inzendingen. Het afgelopen jaar is het koor uitgedund, maar 120 overgebleven enthousiastelingen hebben thuis keihard doorgewerkt aan nog eens drie liedjes. Op 18 juni om 11.00 uur brengt Linda het Stadspodium op het Grotekerkplein tot leven met een spetterende optreden van dit MegaKoor! De generale repetitie klonk al fantastisch, dat belooft alleen maar kippenvel tijdens het live optreden.

Dag van de componist

Op zaterdag 18 juni is het de Dag van de Componist. Tijdens deze dag staat de componist zelf in de schijnwerpers. Door het hele land klinkt muziek van actieve componisten en ook tijdens RotjeKoor! Aleksandra Popovska, dirigente/componist/improvisator/zangeres, heeft speciaal voor RotjeKoor het lied ‘Positive currency‘ geschreven. Het bijzondere lied zal rond 18.15 uur tijdens de afsluiting van het korenfestival worden gezongen, uiteraard onder leiding van Aleksandra en met o.a. haar koor Pepperoni op het hoofdpodium op de Grotemarkt.

Rotterdams Jeugd Symfonie Orkest

“Rondje Rotterdam” is een door Rotterdam reizend muziekspektakel van de Vereniging Rotterdams Jeugd Symfonie Orkest. De vereniging viert dit jaar z’n 50e verjaardag en wil zichzelf daarom op een verrassende manier presenteren aan de stad en haar inwoners. Op zaterdag 18 juni kan er van 11.00 tot 20.00 uur op 8 verschillende plekken verspreid over Rotterdam geluisterd worden naar maar liefst 11 optredens van zes verschillende Rotterdamse jeugdorkesten. In samenwerking met Rotjekoor geeft het Rotterdams Jeugd Symfonie Orkest – bestaande uit middelbare scholieren en startende studenten – een mini-concert op het Grotekerkplein bij de Laurenskerk.

Op 18 juni speelt het orkest o.a. muziek van de vijfde symfonie van Tsjaikovski en samen met het Rotterdams Opera Koor zal tussen 16.00-17.00 uur op het Grotekerkplein het Slavenkoor van Nabucco worden uitgevoerd. Jaarlijks geeft het Rotterdams Jeugd Symfonie Orkest een aantal concerten waaronder het Moederdagconcert in De Doelen, een jaarlijks kerstconcert en concerten tijdens hun tournee. Al vele jaren staat het orkest onder leiding van dirigent Jim Roodnat. Het Rotterdams Jeugd Symfonie Orkest is een van de zes orkesten van de Vereniging Rotterdams Jeugd Symfonie Orkest, dat verder bestaat uit Young Rijnmond Strings, het Harbour School Orkest, het Rotterdams Jeugd Strijkers Ensemble, het Rotterdams Junioren Orkest en het Rotterdams Studenten Orkest.

Tom Parker Tribute

Componist Tom Parker krijgt eerbetoon in Laurenskerk Rotterdam. Zaterdagavond 18 juni om 20.15 uur vindt in de Laurenskerk van Rotterdam het Tom Parker Tribute concert plaats. Een eerbetoon aan de in 2013 overleden Britse musicus. Tom is bekend als oprichter van The New London Chorale waarmee hij meer dan dertig jaar optrad. Met projecten als The Young Messiah, The Young Amadeus en The Young Verdi hadden ze veel succes. Pianist Arjan Huizer en zangeressen Pearl Jozefzoon en Sharon Kips treden deze avond op. Samen met orkest, band en projectkoor o.l.v. Martin Zonnenberg worden werken uitgevoerd uit het oeuvre van Tom Parker.

In het projectkoor bevinden zich zangers die overdag ook aan RotjeKoor meedoen, hoe leuk is dat! De krachten van onze projecten worden gebundeld in gezamenlijke promotie. Tickets voor dit concert zijn hier te verkrijgen. https://fb.watch/dm67pij9RW/

Waterboulevard

Zaterdag 18 juni vindt in opdracht van de Provincie Zuid Holland de eerste editie plaats van de Waterboulevard bij het Maritiem Museum Rotterdam: een (gratis) evenement voor jong en oud waar alles draait om en op het water! De boulevard wordt om 10.30 uur officieel geopend door gedeputeerde Anne Koning van de provincie Zuid-Holland.  Wees welkom zaterdag 18 juni op de Waterboulevard bij het Maritiem Museum waar je een dag vol leuke wateractiviteiten kan komen uitproberen!  Houd de website www.waterboulevard.nl in de gaten voor het volledige programma!

Waterboulevard wordt georganiseerd op de kade van de Leuvehaven en dat ligt natuurlijk om de hoek van Plein 1940, een van de grote podia van RotjeKoor! Ideaal om beide events te koppelen en dat doen we natuurlijk met een Shantykoor: Barend Fox!